RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene svakt opp

Sist oppdatert:
Aktiviteten er nå på full fart tilbake i Midtøsten, og VLCC-ratene ser ut til å løfte seg noe etter stillstanden i markedet i begynnelsen av uken. Det er rolig i suezmax-markedet
Det er meldt 10 slutninger av VLCC'er i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og ratene krabber nå forsiktig opp igjen til toppnivået fra fredag.

Det er meldt to slutninger på worldscale 73 til Fjerne Østen, blant annet World-Wides 2001-bygde Utik alternativt 2000-bygde Nysa, som er sluttet til Sør-Korea. Skipet laster 5. oktober. Videre skal den 1993-bygde Olympic Loyalty sluttet på en tilsvarende rate for en reise til Rødehavet, alternativt Thailand, skipet laster 23. september.

Den lille 1987-bydge VLCC'en Aegiali meldes sluttet på ws 75 med en last på 240.000 tonn til Østen, og skal laste 17. september.

Vestover er det også en liten bedring. Tankers meldes å ha sluttet et skip på ws 57,5 til US Gulf, opp 2,5 punkter fra tidligere i uken. Skipet laster 285.000 tonn 28. september.

I Vest-Afrika er ratene uendret, Tankers skal ha sluttet et skip til Østen på ws 52,5, mens ytterligere et skip får ws 49,5 for en tilsvarende reise.

I suezmax-markedet har det roet seg etter den voldsomme aktiviteten frem til onsdag morgen. En slutning i Vest-Afrika til ukjent rate, mens Det er meldt fire slutninger i det indre Middelhav og Svartehavet, uten endringer i ratene.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere