RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene ventes å snu opp

Sist oppdatert:
Det har vært økt aktivitet på fallende rater den siste uken, men nå mener Fearnleys ta ratene snarlig kan komme opp igjen
Det går frem av skipsmeglerhusets ukentlige markedsrapport.

Slutningskaktiviteten i Midtøsten steg fra 35 slutninger for en uke siden, til 46 den siste uken. Dette har ført til at antallet ledige skip i Midtøsten de neste 30 dagene nå er nede på et nivå som kan føre til en oppstramming av markedet og ratene etter nye fall denne uken.

Ifølge Fearnleys har ikke tilstrammingen foreløpig blitt reflektert i ratene, og de forventer en oppgang dersom aktivitetsnivået fortsetter i dagens tempo.

Ratene for VLCC'ene i Midtøsten falt 10 punkter til worldscale 100 den siste uken for reiser til Japan, mens raten vestover falt fra ws 90 til ws 87,5. I Vest-Afrika har rate for VLCC laster til US Gulf falt hele 17,5 punkter til ws 100.

Suezmax-markedet sliter fortsatt med lav aktivitet, noe som ga nye ratefall også i dette segmentet den siste uken. I Vest-Afrika falt raten fra ws 145 til ws 120 for reiser til østkysten av USA. I det indre Middelhav var utvikling marginalt ned til ws 140.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere