RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ratene videre opp

Sist oppdatert:
Stortankratene fortsetter å stige i Midt Østen og i Vest-afrika både for VLCC'er og suezmax'er, og volumet er stort i Gulfen
Totalt er det meldt 13 VLCC/ULCC-slutnigner i den Arabiske Gulf det siste døgnet, mot 15 i går morges. Ratene fortsetter å stige, og som iMarkedet rapprotert i går formiddag så er ratene på vei gjennom worldscale 130-nivået for reiser østover fra Gulfen.

Blant annet er 1992-bygde Sunrise Jewel slutte på ws 135 med 270.000 tonn til Østen. Skipet laster 5. februar. Videre skal World Crest ha blitt sluttet på ws 137 til Kina, skipet laster 270.000 tonn 3. februar. Det er lasteprogramemt for februar som nå er på full fart inn i markedet, og det er gjort en rekke slutninger på ws 130 i tillegg til de meldt over.

I formiddag opplyses det fra skipsmegler hold om ytterligere slutninger på ws 137-nivå.

Vestover er ratene mer tilbakeholdne, og oppgang fra tidligere i uken har stoppet opp. Ratene ligger nå i området ws 87,5 til 89,5 til US Gulf.

Det har vært en del fokus på Saudis tankrederi Vela, som de to siste dagene har vært meget aggressive i markedet og har vært nesten alene om å slutte skip til USA. De skal ha sluttet syv VLCC'er og ULCC'er, blant annet John Fredriksens private tankgiganter Sea Giant og Sea World i løpet av de siste dagene. Det spekuleres om dette både er et forsøke på å tilfredstille amerikanerne, og å legge olje på flytende lager, spesielt med tank på Fredriksens-skipene.

VLCC-aktivitet også i Vest-Afrika, hvor det er meldt tre slutninger, men ratene fortsetter å være volatile. Frontline har sluttet British Pioneer på ws 105 til Europa, mens 2002 bygde Kyrakatingo er sluttet til US Gulf, alternativt Europa på ws 125. Skipene laster 1. og 11. februar.

BRa aktivitet i suezmax-markedet hvor ratene også stiger videre både i Vest-Afrika og det Indre Middelhav. Fem slutninger meldt i Vest-Afrika, blant annet Front Warrior og Awilcos Wilma Yangtze på ws 187,5 til henholdsvis Karibien og USAs østkyst.

Fire slutninger i Middelhavet/Svartehavet, og Frontline skal blant annet sluttet Front Fighter på ws 205, som skal være all time high i dette markedet.

Les også: Tank: Frontline-suezmax med "all time high"

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere