RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Rateoppgang kan fortsette

VLCC-markedet snudde for alvor i begynnelsen av uken, og skipsmeglerhuset Fearnleys mener oppgangen kan fortsette. I går spratt ratene i Vest-Afrika videre opp
Sist oppdatert:
Det meldes om sunn aktivitet i VLCC-markedet, og dette skal være hovedårsaken til oppgang i ratene hittil denne uken. Skipsmeglerhuset mener at trenden bør kunne fortsette, i det minste for laster som skal gå i begynnelsen av februar.

For øyeblikket ligger VLCC-ratene på henholdsvis worldscale 145 og 120 for reiser østover og vestover fra Midtøsten, mot ws 90 og 82,5 for en uke siden.

I Vest-Afrika gjorde VLCC-ratene et byks videre i går ettermiddag, og ligger for øyeblikket på knallsterke ws 180, mot 165 dagen før. Raten tilsvarer godt over 120.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Suezmax-ratene i Vest-Afrika falt i begynnelsen av uken, men ifølge Fearnleys ser den negative trenden forløpig ut til å ha stoppet opp og ratene er igjen på vei opp. Suezmax-ene i Vest-Afrika får nå ws 237,5, mot 220 på bunnen mandag, og ws 260 for en uke siden.

I Middelhavet har raten falt noe, ifølge Fearnleys, som mener at det skyldes at befrakterne nå forsøker å unngå å laste i Svartehavet på grunn av de store forsinkelsene for store tankskip gjennom Bosporus-stredet.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere