RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Rederne får initiativet

Sist oppdatert:
Etter en uke med fallende kurser, ventes markedet å ha bunnet, og rederne skal nå være i førersetet som følge av utestående laster og begrenset med ledig tonnasje
Det har vært voldsomme fall i VLCC-ratene den siste uken, men nå mener P.F: Bassøe at bunnen kan være nådd i denne omgang. Ratene for moderne VLCC'er på reiser fra den Arabiske Gulf til Sør-Korea har falt med 30.000 dollar dagen, men ligger fortsatt på sterke 67.700 dollar dagen.

Vestover har raten falt fra worldscale 130 til 107,5, eller fra 90.900 dollar dagen til 73.600 dollar, likevel er det fortsatt sterk inntjening i markedet. Bakgrunnen for fallet har vært mangel på aktivitet i det befrakterne har inntatt en "vente-og-se"-holdning som følge av krigen.

For denne uken forventer Bassøe en flat utvikling i markedet, og viser til at det er en rekke udekkede lasteforespørsler i markedet, og antallet ledige skip er begrenset. Dette mener Bassøe har satt rederne igjen i førersete.

Også suezmax-ratene falt noe tilbake, og utsiktene er flate men blandede. På standardstrekningen Vest-Afrika til USA falt raten fra ws 190 til ws 180, eller 57,400 dollar dagen til 54.500 dollar. I det indre Middelhav/Svartehavet falt ratene markert fra ws 260 til 200, eller fra 110.000 dollar pr. dag til 80.500 dollar.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere