RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ser en flat utvikling

Etter en overraskende treg uke, forventer Bassøe at denne utviklingen vil holde seg denne uken, og venter en flat utvikling i ratene både for VLCC'er og suezmax'er
Sist oppdatert:
Det går frem av skipsmeglerhusets ukentlige rapport.

Bassøe beskriver den siste uken som overraskende stille for VLCC-markedets del, og det har vært et veldig lavt antall slutninger for februar så langt, kun 55. Det er ventet 7 VLCC'er til Gulfen de neste to ukene, og ratene ventes å bevege seg sidelengs denne uken på lav aktivitet.

Ratene fra Gulfen ligger fortsatt relativt uendret på henholdsvis 94.700 og 82.7000 dollar pr. dag på t/c-basis østover og vestover fra gulfen.

Når det gjelder suezmax-markedet så har ratene falt tilbake, men holder fortsatt sterke nivåer, spesielt i Svartehavet/Middelhavet, med worldscale 200 pluss, eller rundt 80.000 dollar pr. dag. I Vest-Afrika lå raten ved utgangen av uken på ws 170 til USA, eller rett under 50.000 dollar pr. dag.

Også i dette markedet ventes det en flat utvikling denne uken.

Det er ikke meldt salg av gamle tankere til opphugging denne uken, men den 1976-bygde ULCC'en Tina skal være solgt til japanske Modec for ombygging til offshore-bruk. Prisen for det 355.000 dødvekttonn store skipet er 13,5 millioner dollar, ifølge Bassøe.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere