RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Skipsverdier og rater stiger

Sist oppdatert:
Fearnleys melder nå om nye økninger i nybyggingsprisene for de største tankskipene. I tillegg er anslag for 12 måneders timecharterater kraftig økt
Det går frem av den seneste ukesrapporten fra skipsmeglerhuset.

Prisen på å bestille en ny 300.000 dødvekttonn stor VLCC skal nå ha steget til 65 millioner dollar ifølge Fearnleys. Det er en oppgang på 1 million dollar siden årsskiftet. Prisene bunnet i fjor på 63 millioner dollar.

Det er god inntjening, lave renter og fortsatt lave nybyggingspriser, samt Prestige-ulykken som nå setter fart i ordreaktiviteten og prisene. Det er den siste uken bestilt to VLCC'er av greske redere. Intensjonsavtalen er gjort ved Daewoo, og prisen er 65 millioner dolla rpr. skip med levering i 2005.

Også for suezmax'er er nybyggingsprisene på vei opp. Ifølge Fearnleys kvoteres standard suezmax'er på 150.000 dødvekttonn nå til 44,5 millioner dollar, en økning på en halv million dollar fra nyttår, og en million i forhold til bunnen i fjor.

T/C-ratene stiger

Ved inngangen til året ble ratene for 12 måneders timecharter anslått til 31.000 dollar, men nå estimerer Fearnelys at befraktere som ønsker lengre kontrakter , må ut med 42.500 dollar dagen for en moderne VLCC.

Også suezmax-raten er skrudd betraktelig opp som følge av det knallsterke spotmarkedet. Fearnleys regner med at 12 timecharter nå vil gi omkring 28.000 dollar dagen, mot 24.000 ved inngangen til året.

Timecharterratene bunnet i fjor på 20.500 og 18.000 dollar for henholdsvis VLCC'er og suezmax'er i fjor.

Det er det knallsterke spotmarkedet med rater på nærmere 100.000 dollar dagen for VLCC’er som nå driver opp t/c-ratene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere