RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stabile rater, lavere aktivitet

Sist oppdatert:
Det er fortsatt god aktivitet i VLCC-markedet i Midtøsten, men noe lavere enn frem til onsdag formiddag. Ratene er stort sett uendret i både VLCC- og suezmax-markedet
Det er syv slutninger av ULCC/VLCC'er i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og det er fortsatt lastedatoer for midten av august som er i fokus.

Ratene er nær uendret, men litt opp for tidlige reisedatoer. Blant annet er 1999-bygde Golden Victory sluttet til Vesten på ws 52,5, som er omkring 5 punkter over tidligere slutninger, men en del av forklaring ligger i den tidlige lastedatoen. Skipet skal laste 280.000 tonn allerede 8. august.

En tilsvarende slutning for SK Shippings Hyundai Banner er gjort på ws 46,5 med lastedato 17. august.
Østover er det meldt slutninger på nivåer rundt ws 45, som er uendret fra tidligere i uken.

Det er to slutninger av VLCC'er i Vest-Afrika, og raten til SUA ligger på ws 50, uendret fra tidligere i uken.

I Nordsjøen skal tre VLCC'er være sluttet for reiser i begynnelsen av august, og ratene ligger på ws 47,5 for reisene til US Gulf. Ett av skipene tilhører Tankers-poolen.

I suemzax-markedet er det lavere aktivitet både i Vest-Afrika og Indre Middelhav, og ratene er uendret på henholdsvis ws 87,5 og 85.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere