RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stabile rater og fallende aktivitet

Sist oppdatert:
Det er nå langt roligere i tankmarkedet i det deler av Fjerne Østen går inn i feriemodus i forbindelse med feiringen av det kinesiske nyttåret torsdag
Det er rapportert ti slutninger i den Arabiske gulf det siste døgnet, og ratene fortsetter å holde seg i området worldscale 140 til 150 for reiser østover.

Blant slutningene er den gamle giganten Empress des Mers som får ws 140 for en reise med 300.000 tonn til Rødehavet. Skipet laster 5. februar.

Den moderne VLCC'en Apollonia er meldt sluttet til Sør-Korea på ws 160, og laster 4. februar, mens Apollo skal gå til India på ws 146 den 12. februar.

Tre av slutningene er til Vesten, og her ligger ratene ws 115 til ws 125. Det er et Tankers-skip som får ws 125, og laster 8. februar. De svakeste ratene meldt gjelder lasting i andre halvdel av måneden.

Det er nå stille igjen i Vest-Afrika etter forrige ukes rally. Kun en slutning er rapportert til ukjent rate.

Det er meldt to slutninger i Middelhavet, blant annet VLCC'en Folk Sea, som får ws 160 fra Arzew til US Gulf.

I Suezmax-markedet er ratene like sterke i Det Indre Middelhav og Svartehavet i det køene ved Bosporus ikke ser ut til å avta. Fire slutninger meldt og ratene ligger i området ws 315.

Tre slutninger er meldt i Vest-Afrika, blant annet en til østkysten av USA på ws 297,5, som er uendret fra mandag.

I periode markedet meldes det at den 1993-bygde Sylt på 293.297 tonn meldt sluttet på en fire år lang kontrakt til Hyundai Merchant Marine. Ratene skal ligge på 27.500 dollar pr. dag ifølge befraktningsrapproter.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere