RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Sterke rater og aktivitet(Ny)

Sist oppdatert:
Den høye aktiviteten i stortankmarkedet fortsatte i Midtøsten i går, og ratene fortsetter å holde seg sterke. Festen i suezmax-markedet fortsetter
Det meldes om ti VLCC-slutninger det siste døgnet, og ratene viser ingen tegn til svekkelse.

Den sterkeste slutningen er den 1992-bygde VLCCen Seaking som er sluttet på den korte reisen til vestkysten av India rett under worldscale 200. En del av forklaring ligger i distansen, men også lastedatoen som er allerede 28. desember.

Østover skal 199-bygde Astro Callisto være sluttet på ws 162,5 til Thailand, skipet laster 14. januar. Raten er litt opp fra nivåene rapportert tirsdag morgen.

Vestover skal 2002-bygde Eagle Virginia være sluttet til US Gulf, skipet får ws 112,5 for reisen. Lastedato er 18. januar. Raten er noe svakere enn tidligere slutninger denne uken, som har vært for første halvdel av januar.

I Vest-Afrika er det meldt to slutninger, blant annet er Front Commander sluttet til US gulf på ws 160, og laster 260.000 tonn 9. januar. Frontline har også sluttet Front Falcon med 280.000 tonn fra Middelhavet til Europa på ukjent rate.

Raterallyet i suezmax-markedet har fortsatt det siste døgnet, og i det Indre Middelhavet er det gjort slutninger helt oppe på ws 245, omkring 110.000 dollar pr. dag.

Det er totalt meldt ni slutninger, og ratene ligger i området ws 210-245 avhengig av lastedatoer. Det var tirsdag ratene begynte å skyte fart igjen i det Indre Middelhav og Svartehavet.

Den voldsomme oppgangen i Middelhavet, har også hatt ringvirkninger til Atlanterhavsmarkedet, hvor det nå sluttes jevnt på ws 200 både i Vest-Afrika og Nordsjøen. Seks slutninger er meldt i Vest-Afrika og hele fire i Nordsjøen.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere