RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Sterkt marked mot 100.000 dollar

VLCC-ratene var kun noen få dollar fra å nå 100.000 dollar pr. dag fra den arabiske gulf til Østen fredag, og markedet er fortsatt stramt
Sist oppdatert:
Det går frem av skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukesrapport.

Ifølge Bassøe ligger ratene for moderne VLCC'er nå på ws 160 fra Gulfen til Sør-Korea, som gir en timecharterrate på 99.500 dollar pr. dag. Det er en økning på 43.000 dollar pr. dag i løpet av en uke.

Vestover fra Gulfen har også ratene nå beveget seg klart opp, etter å ha hengt litt igjen i begynnelsen av uken. Det sluttes, ifølge Bassøe, på ws 110 til Rotterdam, mot ws 85 uken før. Timechaterraten har hoppet fra 53.300 til 75.000 dollar.

I Vest-Afrika er oppgangen noe mer moderat. Ws-raten har steget fra 110 til 130, mens endringen på t/c-basis er 13.5000 dollar til 76.900 dollar pr. dag.

Bassøe betegner VLCC-markedet som stramt også for den kommende uken etter voldsom aktivitet sist uke, og det er lite ledig tonnasje de neste to ukene.

Suezmax-markedet endte uken kraftig opp, og i det indre Middelhav sluttes suezmax'er nå helt oppe i ws 225, som tilsvarer 93.000 dollar pr. dag for reiser intra-Europa. En uke tidligere lå raten på 58.600 dollar.

Også i Vest-Afrika har ratene gått voldsomt, og det sluttes nå på ws 200, som gir 61.800 dollar pr. dag, mot 47.000 dollar uken før.

Markedsutsiktene er fortsatt bra med et stramt marked.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere