RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stillstand i markedet

Sist oppdatert:
Det er for øyeblikket dødt i stortankmarkedet, som venter på at marsprogrammene skal komme i markedet. Dette kan føre til press på ratene i ventetiden
Det er kun meldt en VLCC-slutning i Midtøsten det siste døgnet, og ratene holder seg foreløpig på nivåene fra begynnelsen av uken. Det er VLCC'en Formosapetroa Ace som er rapportert sluttet på ws 140 til Taiwan. Skipet laster 18. februar.

Som iMarkedet skrev tirsdag så er over 80 prosent av lastene for februar allerede sluttet, og det er nå få laster igjen i markedet etter frenetisk aktivitet i første halvdel av januar.

Markedsaktører iMarkedet har snakket med onsdag frykter et press ned på VLCC-ratene den neste uken som følge av mangel på nye lasteprogrammer. Programmene for mars er ikke ventet å komme ut i markedet før om en drøy uke.

Heldigvis for rederne er det heller ikke all verden av tilgjengelig tonnasje for de neste 30 dagene, men status når aktiviteten igjen kan forventes å ta seg opp igjen vil bli avgjørende.

Det er ikke meldt om VLCC-slutninger i andre regioner det siste døgnet.

Aktiviteten i suezmax-markedet har også roet seg, og det er rapportert kun en slutning i Vest-Afrika, mens det ikke er gjort en eneste slutning i det indre Middelhavet.

To slutninger gjort i Nordsjøen, hvor ratene fortsatt holder seg på ws 285 til østkysten av USA.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere