RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stor aktivitet i Vest-Afrika

Etter en stille periode og ratefall har suezmax-aktiviteten tatt seg kraftig opp i Vest-Afrika det siste døgnet. VLCC-markedet er fortsatt helt dødt
Sist oppdatert:
Det kun meldt en slutning i VLCC-markedet det siste døgnet. Det er den 1992-bygde Sina, som skal gå med 250.000 tonn 14. desember til Kina. Slutningen er i henhold til et fastsatt lasteprogram.

Det er i suezmax-markedet det har vært aktivitet det siste døgnet, spesielt i Vest-Afrika. Det meldes om hele syv slutninger i regionen etter at ratene nå har kommet et stykke ned. Det sluttes nå på ws 167,5 til USAs østkyst, ned ytterligere 7,5 punkter fra onsdag morgen. Det er lastedatoer i midten av februar som går.

I det indre Middelhav meldes det nå om en slutning under ws 200-nivået for første gang på et par uker. Det skal totalt være gjort fire slutninger i området. Lastedatoene gjelder først halvdel av februar.

I Midt Østen holder derimot raten nye nivåer, og det slutes på rater rundt ws 165. Front Climber er meldt sluttet til Thailand på ws 163,5, og laster 7. februar.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere