RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stor aktivitet og oppgang i Vest-Afrika

Sist oppdatert:
Eksplosjonen i Algerie satte fart på tankmarkedet det siste døgnet, og ratene er noe opp i Vest-Afrika og fra Midtøsten til Vesten
Eksplosjonen som har rammet deler av Algeries eksportkapasitet på kort sikt fikk fart i etterspørselen etter Midtøsten-olje til US i går. Det er meldt hele 12 VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og halvparten av slutningen er til vestlige destinasjoner.

Dette har også gitt et lite løft i ratene vestover, som nå ligger på worldscale 125-127,5 til US Gulf. Lastedatoene er i andre halvdel av februar. Til Fjerne Østen er ratene stort sett uendret på nivåer mellom ws 140-150.

Blant slutningene til US Gulf er et Tankers-skip, som får ws 125 og laster 280.000 tonn 22. februar.

I Vest-Afrika gikk også ratene videre opp i går kveld som følge av eksplosjonen, som økte etterspørselen etter olje fra Nigeria og Angola. Hele seks VLCC-slutninger er rapportert, hvorav tre til US Gulf. Ratene har krabbet opp til ws 200-210, opp fra ws 197,5. Blant slutningene er Front Eagle som får ws 210 og laster 28. februar.

I suezmax-markedet er det ingen større endringer, raten i Vest-Afrika ligger på ws 297,5, som er opp noen få punkter, mens det i det Indre Middelhav fortsatt sluttes på rater mellom ws 310-365.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere