RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Stor aktivitet, ratene ned

Sist oppdatert:
Endelig skikkelig aktivitet i Midtøsten, med en rekke slutninger. Ratene er likevel ytterligere ned. I suezmax-markedet fortsetter også ratefallet. Det kan se ut til at ratefesten ebber ut
Totalt 11 slutninger av ULCC'er og VLCC'er meldt det siste døgnet i den Arabiske Gulfen, og det andre gang denne uken at markedet har et oppsving etter tre uker med nær null aktivitet. Det er kun februarlaster som sluttes, laster markedet nå har ventet på i et par uker.

Dessverre ser ratene ut til å sige ytterligere ned, i det etterspørselen østover fortsatt er liten. Hele åtte av dagens slutninger er til USA.

Mens det spå sent som i begynnelsen av uken ble sluttet på ws 98-100 til US Gulfen, så sluttes nå helt nede på ws 70.

Blant slutningene er 1996-bygde Hawtah som får ws 70 for en reise med 270.000 tonn til US Gulf, skipet laster 26. februar. 1997-bygde Universal Prime får samme rate, og laster 18. februar. Raten tilsvarer omkring 35.000 dollar dagen.

Et Tankers-skip har klart å sikre seg en rate på ws 85, og det skyldes i hovedsak at skipet laster allerede 10. februar.

Hellespont kan si seg fornøyd med det siste døgnets aktivitet, ifølge rapportene tre av deres hvite elefanter sluttet. To av skipene skal til vestkysten av USA på ukjente rater, mens det tredje er sluttet til India på ws 97,5. Kun en slutingen til Østen, men raten er ikke kjent.

Det er også klare signaler i markedet om at skipningen av olje fra Venezuela er i gang igjen. VLCC'en Patris er meldt sluttet fra Jose-terminalen 24. februar med 260.000 tonn for å gå til LOOP.

I Vest-Afrika er det rapportert en VLCC-slutning, og raten er ws 115 for den moderne VLCC'en Eagle Vermont. Det er 2,5 punkter over ratene for to dager siden. Skipet laster 3. mars, og på t/c-basis gir det fortsatt hyggelige 60.000 dollar dagen.

I suezmaxmarkedet i området fortsetter ratene å falle, og det generelle nivået ligger nå på ws 140 til USA, eller 37.000 dollar dagen. Det er meldt fem slutninger, og skipene laster i første uken av mars. Frontline klarer igjen å klore til seg en bedre rate, og Front Sun skal ha fått ws 152,5.

Raten er også på vei ned i det indre Middelhav hvor det er meldt et par slutninger, blant annet et skip intra-Middelhavet som gir ws 182,5, ned fra ws 190.

Nordsjø-markedet foreløpig relativt flatt med tre slutninger. Navion Saga får ws 145 for en reise til Kontinentet.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere