RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Suezmax'ene overtar

Sist oppdatert:
Mangelen på VLCC'er gir seg nå klare utslag i Midtøsten, og det er stor suezmax-aktivitet på stigende rater i regionen. Zuezmax'ene er også meget aktive vest for Suez
Det er meldt om fire slutninger av VLCC'er i den Arabiske Gulf og Rødehavet det siste døgnet, og det kan se ut til at ratene er svakt ned igjen etter å ha toppet seg fredag og mandag.

Det er slutningsdatoer i midten av desember som nå begynner å gå, og to skip er sluttet fra henholdsvis Gulfen og Rødehavet til Sør-Korea på ws 152,5 og ws 145. Det er ned noe punkter fra toppen på ws 155 for tilsvarende slutninger.

Vestover er raten uendret, et skip meldt sluttet til Europa på ws 123,25. Det er 2001-bygde Arion som er sluttet på reisen med 280.000 tonn. Skipet laster 20. desember.

Om det er et tilbakefall i VLCC-aktiviteten på grunn av mangel på ledige skip, så har en rekke suezma-eiere posisjonert seg, og får nå uttelling.

Det er meldt hele åtte suezmax-slutninger som følge av at befrakterne nå splitter VLCC-laster. Ratene ligger på ws 165 for reiser til India og Kina, men den ligger et par punkter lavere på de lengre tradene som Taiwan. Frontline har sluttet to av sin suezmax'er, Front Hunter og Front Comor. Skipene laster 5. og 12. desember.

Voldsom aktivitet for suezmax'ene også i Vest-Afrika, hvor det er meldt ni slutninger. Ratene er stort sett uendret, det sluttes på ws 132,5 til ws 140 til østkysten av Nord-Amerika. Det er lastedatoer i første halvdel av desember som nå gjøres.

Fire slutninger meldt i det indre Middelhav/Svartehavet, og raten er svakt opp igjen til ws 140 etter en dipp de siste dagene.

I Nordsjøen er det rekordfart i suezmax-markedet, med voldsomme syv slutninger meldt, Vanligvis er det snakk om en eller to slutninger i denne regionen. Ratene er på nivå med det markedet får i Vest-Afrika.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere