RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Suezmax-raten over 100.000 dollar

Sist oppdatert:
Det er foreløpig ingen tegn til svakhet i stortankmarkedet i Midtøsten, mens bonanzaen i suezmax-markedet nå har nådd Svartehavet for fullt. Suezmax-ratene ligger nå over 100.000 dollar dagen
Det er meldt hele 11 VLCC-slutnigner i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og det sluttes på rater mellom worldscale 155 til 160 til Fjerne Østen. Det er lastedatoer rundt 10 januar som nå gjøres. Før helgen lå raten på ws 155.

1993-bydge Dundee er sluttet til Sør-Afrika på ws 159, og laster 275.000 tonn 13. januar.

Det er meldt to slutninger vestover, blant annet får 1993-bygde Radiant Jewel ws 122,5 for en reise med 280.000 tonn til US Gulf. Det er uendret fra tidligere. Skipet laster 8. januar.

I Vest-Afrika har ratene falt et par punkter. Det er meldt tre slutninger, blant annet en til US Gulf på ws 152,5, ned 7,5 punkter. Det er 1991-bygde Welsh Venture som får den raten Skipet laster 11. januar.

I suezmax-markedet er det nå voldsom oppgang i det Indre Middelhav og Svartehavet. Siden helgen har ratene steget over 30.000 dollar pr. dag. Frontline og Alliance Chartering har ifølge rapporter sluttet to skip på rater som tilsvarer 100.000 dollar dagen pluss på timecharterbasis. Skipene får henholdsvis ws 220 og 235 og laster i første halvdel av januar.

Det er totalt meldt fem slutninger i området.

Oppgangen i suezmax-markedet i Vest-Afrika har flatet ut, og det sluttes nå på nivåer rundt ws 195, ned 5 punkter fra fredagens oppgang. Fem slutninger meldt, og lastedatoene er første uken av januar.

Alliance skal ha sluttet en suezmax fra Argentina til vestkysten av USA, en heller uvanlig reise. Skipet får ws 200 og laster 10. januar.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere