RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Svak aktivitet, flate rater(Ny)

Sist oppdatert:
Suezmax-ratene har falt svakt tilbake i begynnelsen av denne uken som følge av lavere aktivitet. Ratene toppet seg fredag i Vest-Afrika. Det er undrede VLCC-rater for reiser øst fra Gulfen
Nytt: Oppdatert med ny slutning

Det er meldt kun fire VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf det siste døgnet, og ratene har stoppet opp etter at toppen kom fredag, hvor VLCC'ene fikk ws 160-161 for reiser Østover.

1990-bygde Napa er meldt sluttet på ws 161 med 270.00 tonn fra Gulfen til Kina. Skipet laster 4. februar.

Videre er Frontlines 1998-bygde New Vista meldt sluttet på svake ws 117,5 til Sør-Korea. Skipet skal laste 9. februar. Bergesen skal ha sluttet Berge Nisa på ws 120, og laster 20. februar. Det svake nivået skyldes at befrakter har erklært en opsjon inngått i forbindelse med en tidligere slutning på samme nivå.

Vestover er det nye raterekorder, 1999-bygde Ascona skal ha fått ws 120 for en reise til vesten. Rater på dette nivået skal kun være gjort ved to anledninger siden begynnelsen av 1970-tallet.

De siste ukene har vært preget av en voldsom aktivitet, og det skal være få skip ledige for laster i begynnelsen av februar. Lasteprogrammet for februar ble påbegynt i forrige uke, men ser ut til å ha tatt en liten pause. Det ventes mer aktivitet i andre halvdel av uken.

Det er stille også i Vest-Afrika og Nordsjøen for VLCC'ene. Det er kun en slutning meldt, Radiant Jewel skal være sluttet fra Nordsjøen til US Gulf på ws 110. Skipet laster 10. februar.

I suezmax-markedet er også aktiviteten markert ned ved inngangen til uken. To slutninger i Vest-Afrika, og ratene er ned 5 punkter fra toppen nådd fredag. Det sluttes nå på ws 195, som fortsatt er knallsterkt.

I Middelhavet er ratene fortsatt på historiske toppnivåer. En suezmax er meldt sluttet på ws 205 Intra-Europa.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere