RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Svakere trend

Sist oppdatert:
Det har vært laber aktivitet i VLCC-markedet den siste uken, og det ser ikke ut til at markedet bli noe bedre denne uken. Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe ser en svak til flat trend
Det går frem av Bassøe ukentlige markedsrapport.

Ifølge skipsmeglerhuset sitter befrakterne fortsatt på gjerdet og venter med den endelige bekreftelsen på mars-programmene. Det er godt med ledige skip, så Bassøe venter at ratene kan komme ytterligere ned når det kommer med aktivitet i markedet denne uken.

Raten for VLCC'er på reiser fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen endte ned worldscale 15 punkter sist uke til ws 145. Det tilsvarer 96.000 dollar dagen på timecharterbasis.

Vestover fra Gulfen falt ratene med 10 punkter til ws 120, som gir drøyt 94.000 dollardagen, med andre ord fortsatt meget sterk inntjening for rederne.

I Vest-Afrika har trenden vært den samme, og skipene sluttes nå på 95.000 dollar dagen, eller ws 142,5, ned 10 punkter.

Det har vært en moderat nedgang også for suezmax'ene vest for Suez, og Bassøe ser en flat til svak trend videre. Utviklingen er ventet på linje med hva VLCC-markedet kan komme til å oppleve denne uken.

Raten fra Vest-Afrika til USA ligger på ws 180, ned drøye 10 punkter. Raten tilsvarer knappe 60.000 dollar pr. dag.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere