RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Time out'n fortsetter i VLCC-markedet(Ny)

Sist oppdatert:
VLCC-markedet i Midtøsten er nå på andre døgnet uten spotaktivitet, mens både redere og befraktere sitter og venter på at den andre skal komme med et nytt rateutspill
Nytt: En slutning meldt nå i morges

Det er ikke rapportert en eneste spotslutning i den Arabiske Gulf det siste døgnet, utenom en som fant sted nå i morges. Det foregår nå et ventespill mellom rederne og befrakterne, for å se hvem som jenker seg først.

Skipet som er sluttet er HMMs Hyundai Star, som får worldscale 152,5 for en reise med 260.000 tonn til Taiwan i begynnelsen av desember. Dette er på nivå med mandagens nivåer.

- Ratene holder seg foreløpig bra, sier en befraktningsmegler til iMarkedet.

I går morges var avstanden omkring 5 worldscalepunkter mellom de to sidene, rederne lå på ws 155, mens befrakterne tilbød ws 150 for laster til Østen. Les mer her: Tank: Markedet tar time out

Det er fortsatt en rekke slutninger igjen for desember, tross den voldsomme aktiviteten de siste uken, mens antallet skip ledige for lasting er tynt.

I Vest-Afrika er det meldt to slutninger av VLCC'er, 2001-bygde Arion er sluttet til US Gulf på ws 130, alternativt til Fjerne Østen på ws 135. Videre får 1992-bygde Al Tahreer ws 125 for en reise med 260.000 tonn til Indonesia. Skipene laster 8. og 18. desember.

Det er noe mer fart i suezmax-markedet, hvor det er meldt tre slutninger i Gulfen, og ratene ligger nå i området ws 150-60. I Rødehavet får Fred. Olsens Knock Allan ws 165 for en reise til Kina.

Det er meldt tre slutninger i Vest-Afrika og i det Indre Middelhav, uten de store endringene i ratene. Lastedatoene ligger i siste uken av november.

Befrakteren Koch skal ha sluttet suezmax'en Glen Maye på en 12 måneders kontrakt. Raten er oppgitt til 23.500 dollar pr. dag, som er på linje med hva Fearnleys estimerer for slike kontrakter. Skipet er bygget i 1994 og er på 150.000 dødvekttonn.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere