RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Trenger mer aktivitet

Sist oppdatert:
VLCC-markedet har falt den siste uken, og skipsmeglerhuset Fearnleys mener aktiviteten må økes skal rederne kunne ta ut høyere rater
Det går frem av Fearnleys ukesrapport.

VLCC-ratene falt ytterligere siden midten av forrige uke, og ligger rundt worldscale 45 for reiser fra Midtøsten til Fjerne Østen og Vesten, mot ws 52,5 go 50 ved forrige rapport. I Vest- Afrika er ratene ned marginale ws 2,5 til 47,5.

I suezmax-markedet var aktiviteten god den siste uken, men foreløpig har det ikke gitt seg utslag i bedre rater. I Vest-Afrika har imidlertid ratene steg 5-7,5 punkter for reiser til østkysten av USA. Raten ligger på ws 87,5.

I det Indre Middelhav er er raten marginalt opp, og ligger for øyeblikket på ws 85 for reiser intra-Europa.

I annenhåndsmarkedet har greske Embiricos kjøp den 1992-bygde VLCC'en Sumidagawa, som har enkelt skrog. Prisen er oppgitt til 24,5 millioner dollar.

Videre skal 1981-bygde Swansea være solgt til opphuggere i Bangladesh til meget sterke 243 dollar pr. lettvekttonn, som er tyngden på stålet. Det gir en pris på 8,1 millioner dollar. Dette er et av de aller yngste tankskipene som er solgt til opphugging. Det er nå solgt 22 VLCC'er til opphugging i år, mot 27 i samme periode i fjor.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere