RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: Ventes videre rateoppgang

Sist oppdatert:
Det er bred enighet om videre rateoppgang i tankmarkedet fremover. Normalt gir dette løft i aksjekursen til John Fredriksens Frontline
En rekke tankrapporter, som ble sendt ut fredag ettermiddag, konkluderer med forventninger om videre løft i skipsratene.

Skipsmeglerhuset Bassøe skriver at VLCC-ratene for reiser fra Den arabiske gulf til Sør-Korea steg fra WS 95 til WS 150 i forrige uke. Det ventes også videre oppgangen denne uken, tror Bassøe.

Også andre skipsmeglerhus venter oppgang i VLCC-ratene den nærmeste uken, melder TDN Finans.

For reiser fra Den arabiske gulf til Europa steg ratene til WS 120. På sterkningen fra Vest-Afrika til Mexico-gulfen steg ratene med WS 5 til WS 130.

I Suezmax-markedet er det også gode priser i alle geografiske områder, melder Bassøe.

Også skipsmeglerhuset E.A. Gibson og Stockholm Chartering melder om oppgang i prisene. E. A. Gibson skriver at det kun er 28 ULCCer/VLCCer tilgjengelig i Den arabiske gulf de nærmeste 30 dagene. Av disse er kun 17 moderne, noe som innebærer at de har dobbel bunn. Dette indikerer rateløft fremover, mener skipsmeglerhuset.

Løft i VLCC-ratene gir normalt et løft i aksjekursen til tankkjempen Frontline.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere