RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-aktiviteten flyttet til Atlanterhavet

Sist oppdatert:
Det er ikke gjort VLCC-slutninger over helgen i Midtøsten, men det har derimot vært god aktivitet og høye rater i Atlanterhavsbassenget. Det er nyttårsstille i suezmax-markedet
I forbindelse med opphopning av tonnasje i Midtøsten, skal rederne nå ha begynt å konsentrere VLCC'ene om Atlanterhavsbassenget hvor ratene for øyeblikket gir en hyggelig premie. Det er i hvert fall i ikke meldt en eneste VLCC-slutning i Midtøsten siden fredag, mens det derimot er god fart og høye rater i Vest-Afrika og Nordsjøen.

Hele fire VLCC'er skal være sluttet over helgen i Vest-Afrika, og ratene holder seg på worldscale 165, som gir drøyt 110.000 dollar pr. dag. Blant slutningene er Front Sabang og New Circassia. Det er lastedatoer i siste uken av januar som nå gjøres.

I Nordsjøen er det meldt hele tre slutninger av VLCC'er, og ratene Ligger i området ws 155 til US Gulf, mens et skip får ws 168,75 til Canada. Lastedatoer i slutten av måneden.

En VLCC-slutning i Middelhavet hvor 1991-bygde Al Awdah får ws 145 fra egyptiske Sidi Kerir til Europa. Skipet laster 25. januar.

Suezmax-markedet er preget av liten aktivitet, ingen slutninger i Vest-Afrika og det Indre Middelhav. To slutninger meldt i Midtøsten, og ratene ligger på ws 192,5 til 195. Det er ned drøyt 25 punkter fra før helgen, og gjenspeiler det markert fallet i VLCC-ratene i romjulen.

En slutning er meldt i Nordsjøen, og raten ligger på sterk ws 275 til US Gulf.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere