RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-markedet mot oppstramming

Sist oppdatert:
VLCC-ratene falt i løpet av den siste uken, men har vært uendret de siste dagene. Det kan gå mot et strammere markedet når juli-lastene kommer i markedet om noen uker, men ordrene fortsetter å renne inn ved verftene i Asia
Det går frem av Fearnleys ukesrapport.

Etterspørselen i VLCC-markedet betegnes som stødig den siste uken, men likevel svekket markedet, spesielt før helgen og frem til mandag, før det tok seg litt opp igjen. Likevel er ratene ned 12,5 punkter for reiser fra den arabiske gulf til Fjerne Østen, og ligger nå i området ws 82,5-85.

Det kan bli en situasjon med begrenset tilgang på ledig VLCC-tonnasje fremover, og det kan gi en oppgang når julilastene kommer i markedet.

Situasjonen er for øyeblikket annerledes i suezmax-markedet hvor det er mangel på laster. Det har svekket markedet og gitt ratefall både i Middelhavet og Vest-Afrika.

I Middelhavet har ratene falt 25 punkter til ws 175, mens det i Midtøsten sluttes på ws 120.

På lengre sikt fortsetter skyene å bygge seg opp på VLCC-himmelen, for ordrene renner fortsatt inn ved verftene i Japan og Sør-Korea.

Ifølge Fearnleys er det bare den siste uken plassert bestillinger på 3 VLCC'er og to suezmax'er, alle med levering i 2006. Blant annet skal John Angelicoussis ha bestilt to VLCC'er på 300.000 dødvekttonn ved sørkoreanske Daewoo for levering i andre kvartal 2006.

Greske Restis har plassert ordre på to 160.000 tonnere ved Hyundai Heavy til 49 millioner dollar hver. Det er ikke meldt om salg av stortankere til opphugging den siste uken.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere