RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC på vei opp, suezmax ned

Sist oppdatert:
De to største tankskipsegmentene er nå i ferd med å skille lag, VLCC-ratene er på stigende kurs igjen, mens suezmax-raten har fått en korreksjon
Mens VLCC-ratene i Midtøsten lå på worldscale 145 til Fjerne Østen for en drøy uke siden, steg de til ws 152,5 fredag formiddag, noe som tilsvarer 95.800 dollar pr. dag, ifølge P.F. Bassøe.

En befraktningsmegler opplyser til iMarkedet at ratene steg ytterligere fredag kveld, og det er blant annet gjort en slutning på ws 160 til Kina. Det er VLCC'en Hyundai Star som er sluttet på raten, og laster 4. mars. Dermed er ratene tilbake på 100.000 dollar dagen.

Dette er blant de aller første lastene for mars, og tilgjengelig tonnasje for begynnelsen er syltynn.

- Med mars så vidt i gang og en syltynn tonnasjeliste for første halvdel av mars kan ratene dra gjennom tidligere "high", sier megleren til iMarkedet

Bassøe forventer også at det er oppside i markedet for laster i slutten av februar og begynnelsen av mars.

Vestover lå VLCC-raten på ws 120, som var uendret fra uken før. Det er ikke gjort marslaster vestover foreløpig.

Ratene i Vest-Afrika har falt litt tilbake som følge av økende tilgang på suezmax-ronnasje, hvor ratene er på vei ned. VLCC'ene får nå ws 185 fra Vest-Afrika til US Gulf, som er ned 15 punkter.

Suezmax-markedet er på retur og ratene i Vest-Afrika har falt brutale fra ws 282,5 for en drøy uke siden til ws 195 på fredag som følge av mangel på aktivitet. Det tilsvarer fortsatt meget hyggelige 65.000 dollar dagen.

I det indre Middelhav har raten falt fra ws 310 til ws 275. Det gir en rate på fortsatt knallsterke 125.000 dollar dagen for å ligge i kø ved inngangen til Svartehavet.

Bassøe ser en fortsatt svak trend for den kommende uken.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere