RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-raten nærmer seg 70.000 dollar

Sist oppdatert:
VLCC-ratene er på full fart videre i Midtøsten i ettermiddag, og det er nå sluttet skip på worldscale 120, som betyr rater på nærmere 70.000 dollar dagen
I ettermiddag er det meldt to nye rekordslutninger, og raten har hoppet omkring 10-15 ny worldscale punkter siden i morges.

Blant de siste slutningene er 1986-bygde Cosmo Venus som får worldscale 117,5 for en reise fra den Arabiske Gulf til Thailand. Skipet laster 3. desember.

Videre er 1993-bygde Ocean Guardian sluttet på rekordraten ws 120, som betyr rater på nærmere 70.000 dollar pr. dag på timecharterbasis. Skipet skal laste 265.000 tonn som skal fraktes til Sør-Korea.

Dagens videre oppgang medfører at ratene er nær tredoblet på de siste par ukene på timecharterbasis, og følge er etter voldsom aktivitet de siste dagene. I morges bla det meldt at det var gjort voldsomme 21 slutninger i Midtøsten det siste døgnet, med de beste slutningene på nivåer rundt ws 105-110 til Østen.

Frontline er blant de mest aktive i markedet, hvor det er laster for første halvdel av desember som gjøres.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere