RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene faller videre(Ny)

Sist oppdatert:
VLCC-ratene fortsetter en nedadgående trend i den Arabiske Gulf, og i går kveld falt ratene under worldscale 90 på reiser både østover og vestover. Suezmax-raten synker i Vest-Afrika
Nytt: Oppdatert md utvikling i suezmax-markedet

I løpet av tirsdag ettermiddag kveld ble det gjort to slutninger fra Gulfen til Østen på nivåer under ws 90. Blant annet er 1989-bygde Navarin meldt sluttet på ws 87 på en reise med 253.000 tonn til Japan, mens 1988-bygde Samco får ws 88 på en reise til Bataan. Skipene laster i slutten av januar.

Ratene tilsvarer omkring 50.000 dollar dagen for en standardlast på 270.000 tonn på timecharterbasis. Det er en halvering sidne perioden før jul, men likevel en meget hyggelig rate historisk sett.

Tidligere tirsdag falt ratene ned fra ws 92,5 til ws 90, men fallet stanset altså ikke der ifølge befraktningsrapporter iMarkedet har fått. Det har vært stor aktivitet med hele 13 VLCC-slutninger fra Midtøsten det siste døgnet.

Vestover fra gulfen fikk ratene en kraftig knekk i går, og en skipsmegler sier til iMarkedet at det kan ventes ytterligere ratefall på kort sikt både østover og vestover fra gulfen på grunn av et overskudd av ledige skip i regionen.

En moderne VLCC rapporteres å være sluttet på ws 82,5 fra Gulfen til Vesten med en last på 280.000 tonn. Raten tilsvarer omkring 35.000 dollar dagen, rett før jul lå ratene på tilsvarende slutninger rett under 100.000 dollar dagen på timecharterbasis.

I Vest-Afrika ser det ut til at ratene foreløpig holder for VLCC'ene på god aktivitet. Fem slutninger meldt, og ratene ligger på ws 160 til US gulf og ws 107 til Kina. Lastedatoer rundt månedskiftet.

God aktivitet i suezmax-markedet i vest-Afrika, men ratene er nå på vei ned som ventet. Det sluttes på ws 260-255 til USA, som er ned 15-20 punkter fra mandag. Det er totalt meldt åtte slutninger i regionen, med lastedatoer i slutten av januar.

I det Indre Middelhav er det fortsatt et meget stramt marked, og det er meldt to slutninger, og ratene ligger på ws 337,5 til 355. Det er Frontlines Front Pride som er sluttet på ws 355 for en reise i Middelhavet.

To slutninger er også meldt i Nordsjøen, og trenden i Vest-Afrika følges, med slutninger på mellom ws 250-270 til USA.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere