RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene halvert

Sist oppdatert:
Den siste uken har vært brutal for VLCC-eierne, som har måttet se ratene halvere seg i løpet av noen få dager. Timecharterratene har falt fra nær 100.000 til nærmere 30.000 dollar pr. dag på en måned
Det er fallet i ratene den siste uken som har vært spesielt dramatisk, etter at markedet har vært nær dødt i over tre uker. Det ble utløst mer aktivitet den siste uken, men ikke nok til å demme opp for det store antallet VLCC'er som nå begynner å bli ledige i Midtøsten.

I løpet av denne siste uken har dette medført at ratene i området har halvert seg. Ifølge Bassøes ukesrapport så får moderne VLCC'er nå 33.500 dollar pr. dag for reiser til Fjerne Østen fra den arabiske Gulf, mot drøye 74.000 bare for en uke siden.

Vestover er fallet ikke like dramatisk. Moderne VLCC'er som for vel en uke siden tjente 69.000 dollar dagen for en reise til Rotterdam, får nå 38.000 dollar dagen.

Som tidligere, så er utslagene langt mindre i Vest-Afrika, men det fryktes at ratefallet kan bli større også her. Det er sluttet en rekke VLCC'er vestover i det siste, som vil legge et press på Atlanterhavsmarkedet de neste ukene.

Bassøe skriver i rapporten at rederne kan regne med en tøff periode på kort sikt som følge av Irak-usikkerhet og mangel på etterspørsel.

Tilstanden i suezmax-markedet er noe bedre, men også her går raten feil vei. Raten fra Vest-Afrika til østkysten av USA har falt fra ws 165 til ws 145, eller fra 47.400 dollar til 39.200 dollar pr. dag fredag.

I det Indre Middelhav, hvor bonanzaen har vært sterkeste, lå raten fredag fortsatt på sterke ws 190, eller 74.000 dollar dagen. Det er ned 6.500 dollar i løpet av den siste uken.

Bassøe mener at markedet i Vest-Afrika bunnet ut i slutten av uken, og ser en flat utvikling denne uken.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere