RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene har bunnet ut

Sist oppdatert:
Etter kontinuerlig fall for VLCC-ratene i begynnelsen av uken, er det nå klare tegn til at det har bunnet ut på god aktivitet
Det har vært god aktivitet det siste døgnet med 11 VLCC-slutninger meldt for den Arabiske Gulf. Ratene bunnet onsdag med slutninger til Fjerne Østen på worldscale 87-88, mens det nå sluttes oppe på midten av ws 90-tallet.

Blant annet er Front Tobago meldte sluttet med 255.000 tonn til Japan på ws 99, og laster 1. februar. VLCC Crude Creation får ws 92,5 for en tilsvarende reise, og laster 2. februar.

- Det ser ut til å ha flatet ut, og vi regner med nivåer rundt ws 95 fredag på noe lavere aktivitet. Det blir interessant å se neste uke, når koreanerne igjen kommer i markedet med nye lasteprogrammer, sier en befraktningsmegler til iMarkedet.

Vestover er det meldt et par slutninger til US Gulf, og ratene ligger på ws 80-82,5. Lastedatoer i andre halvdel av januar.

En slutning i Vest-Afrika hvor 2001-bygde Astipalaia får ws 105 for en reise til Sør-Korea. Skipet laster 2. februar.

To VLCC-slutninger er meldt i Nordsjøen, blant annet får 1993-bygde Arosa ws 147,5 fra Mongstad til US Gulf. Skipet laster 2. februar. Raten er litt ned fra tidligere i uken, da det ble gjort slutninger nærmere ws 160.

Det er rolig i suezmax-markedet, ingen slutninger er meldt i Vest-Afrika og Nordsjøen. I det indre Middelhav og Svartehavet fortsetter imidlertid ratefesten, og nok et skip er gjort på ws 355. Frontline har sluttet Front Pride på ws 300 for en reise Intra Middelhavet.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere