RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene nær 100.000(Ny)

Sist oppdatert:
Det ble satt nye raterekorder i VLCC-markedet i går, og timecharterraten fra den Arabiske Gulf til Østen nærmer seg 100.000 dollar dagen. Det er også rekorder i suezmax-markede
Nytt: Utfylt med detaljer for det siste døgnets aktivitet

Skipsmeglere opplyser til iMarkedet at den nye raterekorden ble satt av ChevronTexaco som har innbefraktet 2002-bygde Poros på en spotreise fra Gulfen til Singapore.

Raten oppgis til worldscale 155, som på timechaterbasis utgjør omkring 95.000 dollar dagen.

Skipmeglerne iMarkedet har snakket med det siste døgnet regner med ytterligere oppgang og melder om voldsom aktivitet. Totalt er det meldt 10 LVCC/ULCC-slutnigner i Gulfen det siste døgnet, og det er mangel på ledige skip for de nærmeste to ukene.

Det rapporteres at det skal være gjort ytterligere to VLCC-slutninger i Gulfen på ws 155-nivå, blant annet skal Falkonera ha blitt sluttet på denne raten til Durban med 260.000 tonn. Skipet laster 20. februar.

I tillegg til raterekordene så har saudiarabiske Vela fortsatt å innbefrakte ULCC'er for frakt av olje til USA, blant annet er verdens største ULCC Jahre Viking blitt sluttet med 550.000 tonn på ws 58,5 til US Gulf. Skipet skal laste 3. februar. Jahre Viking har ikke gjort en reise siden mars i fjor. Videre er 2002-bygde Hellespont Metropolis sluttet av Vela med 440.000 tonn på samme reise på ws 80. Totalt skal Vela denne uken ha sluttet supertanker med nesten 20 millioner fat olje.

Frontline Front Duchess er meldt sluttet til Vesten på ws 95, som er opp 7-8 punkter tilsvarende slutninger. Skipet laster 6. februar.

I Vest-Afrika stiger også VLCC-ratene noe, 1991-bygde Grand Lady er rapportert sluttet med 260.000 tonn til US Gulf på ws 130, som er opp nye 5 punkter. Østover ligger ratene nå i området opp mot ws 110. Totalt fire VLCC-slutninger gjort det siste døgnet.

Suezmax-markedet "rockes" også videre opp med nye ratehopp det siste døgnet. I Vest-Afrika sluttes det nå til østkysten av USA på rater mellom ws 190 og 195, som er opp fra 187,5 i går morges.

Av seks slutninger, så er tre på nivåer over 190-nivået, blant annet Front Hunter som skal være gjort på knallsterke ws 195 til USAs østkyst. Skiept laster 5. februar.

Helt stille i Middelhavet/Svartehavet etter stor aktivitet og rate oppgang tidligere i uken. To slutninger i Nordsjøen, blant annet en suezmax gjort på ws 172,5 til US Gulf. tre slutninger meldt i Gulfen, men her er ratene noe mer tilbakeholdne enn vst for suez. Det slutte nå på ws 137,5 østover.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere