RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank: VLCC-ratene stiger igjen(Ny)

VLCC-ratene er på vei opp igjen etter å falt kontinuerlig siden før jul. Det er voldsom aktivitet, og de arabiske produsentene ser allerede ut til å ha økt produksjonen kraftig
Sist oppdatert:
Nytt: Oppdatert med suezmax-markedet

Det er meldt hele 15 VLCC-slutninger i Midt Østen det siste døgnet, en kraftig økning fra dagen før. Den voldsomme aktiviteten har også fått ratene til å snu i det oljeselskapene nå sikrer seg tonnasje for å frakte den øke produksjonen som ventes i regionen. Skipsmeglere opplyser til iMarkedet at det kan se ut til at blant annet Saudi Arabia allerede har skrudd opp kranene.

Mens ratene mandag kveld bunnet på rundt worldscale 100 for reiser østover fra Midt Østen, så sluttes det nå oppe på ws 112,5-115. Blant annet er et Tankers-skip slutte med 265.000 tonn til Østen på ws 112,5. Den moderne VLCC'en Hyundai Sun er sluttet med 270.000 tonn på ws 115 til Østen. Skipene skal laste 25. januar og 4. februar.

Den sterkeste slutningen er den Angelicoussis eide VLCC'en Astro Lupus, som skal ha blitt sluttet på ws 127,5 til Japan. Skipet laster 25. januar. Noe av forklaringen på den høye raten er det lave lasteinntaket, kun 240.000 tonn.

Det er nå lastedatoer rundt månedskiftet som sluttes.

Etterspørselen fra USA er også økende, og slutninger til US Gulf utgjør hele seks av de 15 slutningene. Ratene har også begynt å bevege seg opp fra bunnen på ws 80 på mandag. Det sluttes nå moderne skip i intervallet ws 82,5 til 87,5.

I Vest-Afrika er det noe blandet, men raten østover er på vei opp. Frontline har sluttet et skip på ws 107,5 til Kina, det er opp 7,5 punkter. Frontline skal også ha sluttet et skip til Europa på ws 105, som er på nivå med tidligere.

Bergesen skal ha sluttet Berge Borg med irakisk olje fra tyrkiske Ceyhan til US Gulf. Raten er ikke kjent, men skipet skal laste 28. januar.

Suezmax-markedet fortsetter å være sterkt i alle regioner. I Midt Østen har Frontline gjort to slutninger, blant annet en til Whangarei på ws 142,5. Skipet laster 29. januar. Front Splendour får ws 105 for en reise til US Gulf.

I Vest-Afrika stiger ratene videre, og det sluttes nå over ws 170 til US Gulf. Tre slutninger meldt det siste døgnet.

Mandag ble det meldt en slutning på ws 180 i Svartehavet, og en tilsvarende slutningen er meldt i morges. Totalt er det sluttet fem suezmax'er i Middelhavet/Svartehavet det siste døgnet, og ratene er som tidligere i uken sterkt variable, og ligger i området ws 160 til 180.

I Nordsjøen er det meldt tre slutninger, blant annet skal Naviona Navion Saga ha blitt sluttet fra Nordsjøen til Østkysten av Canada på voldsomme ws 200. Skipet laster 20. januar.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er + 1 nybygg, og 33 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 2 VLCC’er i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Bergesen har 10 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere