RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankoverhenget bygges kraftig ned

Sist oppdatert:
Etter en uke med hektisk aktivitet til Midtøsten har det enorme overhenget av ledig tanktonnasje blitt bygget kraftig ned. Dette har fått ratene svakt opp igjen
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport ble det sist uke gjort over 40 VLCC-slutninger i det Arabiske Gulf, mer enn det ble gjort samlet for de tre forutgående ukene.

Det har medført at antallet ledige skip for de nest 30 dagene nå er det laveste siden mars. Tonnasjeoverhenget har ridd markedet som en mare sett fra et reder synspunkt de siste par månedene.

- Dersom rekylen i aktiviteten viser seg å være men enn kun en ukes opptur, ser det ut til at rederne vil ha noen kort å spille igjen, skriver Bassøe.

Den store aktiviteten har fått ratene fra Gulfen til Fjerne Østen til å stige kraftig. Det sluttes nå på worldscale 67,5 til Korea, opp fra 52,5 for en uke sidene. Dermed er rederne også i pluss på timecharterbasis med en dagrate på 27.800 dollar.

Vestover fra gulfen steg ratene fra ws 52,5 til ws 60, som gir en dagrate på 29.000 dollar dagen.

I Vest-Afrika har ratene holdt seg flate på ws 70, som gir 30.300 dollar dagen.

Det er presset fra suezmax-markedet som har holdt VLCC-ratene flate i Atlanterhavet. Suezmax-ratene fra Vest-Afrika til USA falt fra ws 132,5 til ws 117,5 den siste uken, og dagraten er dermed nede på 30.300 dollar dagen.

Unntaket fra den fallende trenden var Middelhavet, hvor ratene steg 20 poeng til ws 170. Det gir en t/c-rate på meget sterke 70.000 dollar dagen.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere