RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankraten på full fart ned

Sist oppdatert:
Stortankratene i den Arabiske Gulf er nå under kraftig press i det markedet har kommet ut av dvalen i forbindelse med forrige ukes feiring av det kinesiske nyttåret.
Skipsmeglere iMarkedet.no har vært i kontakt med onsdag morgen opplyser at ratene i kan havne under worldscale 100 for VLCC'er på reiser fra Gulfen til Fjerne Østen.

Blant de siste slutningene fra Gulfen er er VLCC'en Front Lady med en last på 260.000 tonn fra Gulfen til Taiwan. Raten er oppgitt til ws 107,5 for supertankeren som har enkelt skrog.

Videre er VLCC'en Marjan sluttet på en reise fra Gulfen til Østen/Singapore på ws 130 for Shell. Fartøyet har doble skrog og laster 26. februar.

Før helgen lå raten fra Gulfen til Japan på ws 160 etter å ha falt 15 punkter sist uke på manglende aktivitet. Ws 160 tilsvarer en timecharterrate på 114.500 dollar pr. dag, mens ws 100 tilsvarer omkring 60.000 dollar pr. dag.

Bakgrunnen for fallet er en opphopning av ledige VLCC'er i Midtøsten etter forrige ukes fravær av aktivitet i det store deler av Fjerne Østen hadde fri i forbindelse med feiring av det kinesiske nyttåret.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere