RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene faller videre

Sist oppdatert:
VLCC-ratene har falt videre det siste døgnet og en viss bedrig i aktiviteten på nyåret har ikke klart å snu trenden
Årsaken er ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys det store tilfanget av ledige supertankere i den Arabiske Gulf. Det meldes om 83 ledige VLCC’er ventet til Gulfen de neste 30 dagene, som er på nivå med antallet før julen.

Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport falt VLCC-raten på strekning Gulfen til Japan fra worldscale 150 til ws 140 den siste uken. De seneste rapportene iMarkedet.no har fått fatt i dag viser slutninger helt ned mot ws 130.

- Gitt den åpenbare mangelen på etterspørselen til å absorbere fartøyene, er det ikke usannsynlig at den nærmeste fremtiden for ratene i dette markedet er negativ, skriver Fearnleys i en kommentar til utviklingen.

Det er spesielt skip med enkelt skrog som hoper seg opp i Gulfen, og de oppnår rabatterte rater sammenlignet med moderne tonnasje.

Vestover fra Gulfen sluttes moderne tonnasje på ws 95, ned fra ws 102,5 ved juletider. I Vest-Afrika er det også press på ratene som over julen har kommet ned fra ws 170 til ws 155.

Liten aktivitet i suezmax-markedet har presset end ratene i Vest-Afrika og Middelhavet over julen. Fra Vest-Afrika til USA har ratene sunket fra ws 225 til 200, mens ratene i det indre Middelhav har falt fra ws 235 til 210.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere