RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene fosser frem

Sist oppdatert:
Både i spotmarkedet og i futuresmarkedet har det vært en pen opptur de siste to dagene, spesielt tirsdag var oppgangen kraftig. Les mer her
I spotmarkedet for VLCC steg ratene med 11.000 dollar pr. dag fra mandag kveld til tirsdag kveld. Det sluttes nå på timecharterrater tilsvarende 63.000 dollar fra den Arabiske Gulf til Japan.

Samme strekning som også danner grunnlaget for standardruten TD3 på shippingbørsen Imarex, steg kraftig for de nærmeste futureskontraktene. Februar-kontrakten som nå er første kontrakt på Imarex endte opp voldsomme 12.200 dollar til 76.200 dollar pr. dag i går kveld.

Første kvartals futuren for TD3 steg samtidig fra 58.600 dollar pr. dag på timecharter basis mandag kveld til 67.700 dollar ved handelsslutt i går. For andre og tredje kvartal er det kun mindre endringer.

For standardstrekning fra Vest-Afrika til US Gulf har spotmarkedet foreløpig ikke reagert, og lå i går kveld på drøye 61.000 dollar pr. dag. Februar-futuren ble derimot løftet fra 68.800 dollar til 81.200 dollar pr. dag. Første kvartalskontrakten ble samtidig løftet fra 66.700 dollar til 76.600 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere