RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene holder stand

Sist oppdatert:
Tankratene har stort sett holdt de nye sterke nivåene fra Midtøsten tross noe lavere aktivitet i markedet.
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport lå ratene for supertankerne (VLCC'er) onsdag ettermiddag på worldscale 97,5 fra Midtøsten til Vesten, en oppgang på 5 poeng fra forrige uke.

Østover fra Midtøsten er raten ned 5 poeng, men holder likevel sterke ws 145. til ws 147,5 til henholdsvis Japan og Singapore. Antallet ledige VLCC'er for lasting i Midtøsten de neste 30 dagene er nær uendret på 52 enheter.

Ratene for VLCC'ene i Atlanterhavet har endelig begynte å bevege seg oppover som følge av økt fart i suezmax-markedet, som har vært heller labert de siste ukene. Ratene for VLCC-tankere fra Vest-Afrika til US Gulf er opp 5 poeng til ws 125.

I suezmax-markedet har trenden vært den samme med økt aktivitet og rater. Raten fra Vest-Afrika til østkysten av USA er opp 15 poeng den siste uken til ws 165. Dette har i mindre grad smittet over på det Indre Middelhav hvor raten er opp marginale 2,5 poeng til ws 147,5.

I annenhåndsmarkedet ryktes det nå at Formosa Plastic skal være i ferd med å selge VLCC'en Formosapetro Giant. Skipet er på 300.000 dødvekttonn og bygget i 2005. Prisen antydes til sterke 128 millioner dollar. Dette ryktet har også vært ute tidligere i år uten bekreftelse.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) - Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere