RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene kan komme under press

Sist oppdatert:
Sist uke var preget av lavere aktivitet i VLCC-markedet i den Arabiske Gulf, og dagens rekordrater kan komme under presse dersom det ikke kommer mer fart i markedet på kort sikt
Det går frem av skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport.

Etter et skikkelig raterally uken før falt aktiviteten tilbake sist uke i det novemberlastene ble tynnet ut og aktørene har gått tilbake i skyttergravene i påvente av programmene for desember. Raten er tilnærmet uendret for VLCC'ene i Gulfen, det sluttes på worldscale 275 fra Gulfen til Østen, som tilsvarer 195.000 dollar dagen.

Vestover har ratene falt tilbake 10 punkter til ws 180 som gir 150.000 dollar dagen på timecharterbasis. I Vest-Afrika steg ratene 20 punkter til ws 245 i løpet av uken, og raten tilsvarer 170.000 pluss dollar dagen til US Gulf.

Det er fortsatt veldig begrenset tilgang på ledige supertankere i Gulfen, men Bassøe frykter at dersom den lave aktiviteten fortsetter ut i neste uke kan dagens høye rater bli vanskelige å forsvare. Ifølge Bassøe er det 15 ledige VLCC'er meldt i Gulfen de enste 30 dagene.

Utviklingen har vært omtrent den samme i suezmax-markedet med nær uendrede rater den siste uken tross noe lavere aktivitet. Det sluttes på ws 305 fra Vest-Afrika til østkysten av USA, ned 10 punkter, raten tilsvarer 105.000 dollar dagen.

I det indre Middelhav ligger raten nå på ws 360, eller 170.000 dollar dagen.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere