RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene mot 200.000 dollar

Sist oppdatert:
VLCC-ratene i den Arabiske Gulf fortsetter ratene å klatre i raskt tempo, og timecharterraten har passert 180.000 dollar pr. dag i natt
Det går frem av rapporter iMarkedet har mottatt fra befraktningsmeglere i morges.

Det opplyses blant annet at ChevronTexaco har sluttet et foreløpig ikke navngitt VLCC på worldscale 250 fra Gulfen til Singapore, som er opp 20 punkter fra onsdag morgen. Raten tilsvarer drøyt 180.000 dollar pr. dag på timecharterbasis. Det er Tanker Pacific som er eier av skipet.

Dett er nok en ny toppnotering for den viktige VLCC-ruten fra Gulfen til Østen. Skipet skal laste 260.000 tonn råolje.

Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport er trenden fortsatt stram i VLCC-markedet etter at aktiviteten tok seg opp igjen denne uken. En rekke befraktere har nå vært i markedet for å sikre seg dekning og dette har presset ratene oppover.

- De fleste markedsaktører forventer at de stigende ratespiralen er langt fra over, skriver Fearnleys.

Vestover fra Gulfen sluttes det nå på ws 167,5, opp 22,5 punkter fra forrige uke, mens ratene i Vest-Afrika for reiser til US Gulf er ned 10 punkter til ws 220 som gir rater over 140.000 dollar pr. dag.

Trenden er den samme i suezmax-markedet etter at en rekke nye forespørsler kom i markedet denne uken.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere