RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene rett ned(Ny)

Sist oppdatert:
Inntjeningen til supertankerne faller nå som en stein i Midtøsten, og i går raste ratene under 40.000 dollar dagen, mens de for en uke siden lå på 75.000 dollar dagen
Nytt: Oppdater med ny bunnslutning worldscale 69 AG/Korea

Det er fortsatt god tilgang på ledige skip for lasting de neste 30 dagene i den Arabiske gulf og i Rødehavet og dette har utløst den siste uken kraftig fall i ratene. Spesielt over helgen ser rederne ut til å ha kastet kortene i nervøsitet over at OPEC opprettholder det varslede kuttet.

De har derfor valgt å slutte skipene så raskt som mulig, noe befrakterne vet å utnytte. Det meldes også om et lavere antall laster utlyst for april så langt, flere av de viktigste eksportørene har kuttet i programmene i tråd med OPECs beslutning.

En tredje faktor som tynger er såkalte 'relets', dette er skip innleid av japanske og sørkoreanske oljeselskaper og rederier som ikke har nok laster til å dekke opp skipenes kapasitet. Dermed presses de ut i spotmarkedet, hvor de gjerne sluttes så raskt som mulig siden raten til utleier løper kontinuerlig.

Nå sier skipsmeglere til iMarkedet at det gjenstår å se hvor bunnen blir for ratene. I går raste ratene for VLCC'er som skulle til Fjerne Østen, med nye 15 worldscale punkter, eller over 10.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.

De siste slutningene ligger på ws 69-70, som gir en timecharterrate på rett under 40.000 dollar dagen, mens ratene for bare en uke siden ga 75.000 dollar dagen. Dette vil begynne å slå ut på rederienes inntjening i andre kvartal, siden det er laster som tas ombord i andre halvdel av april som nå avtales.

Vestover fra Midtøsten raste ratene også 10-15 punkter i går, og de siste slutningene er rapportert i området ws 60-62,5. Det betyr omkring 34.000 dollar pr. dag på en reise til US Gulf. For en uke siden fikk rederne godt over 70.000 dollar for en tilsvarende reise.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere