RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene sklir nedover

Sist oppdatert:
Stortankmarkedet fortsetter å være preget av liten aktivitet og ratene har kommet ned den siste uken i VLCC-markedet, mens suezmax-ratene forløpig har holdt seg
I tillegg til en generell stillhet i markedet så har en uforutsette nedstengning av raffineriet Koyali i India gitt bortfall av laster for VLCC'ene i den Arabiske Gulf.

Dette har bidratt til å sende ratene ned, og det sluttes nå fra Gulfen til Fjerne Østen på worldscale 265, ned fra toppen i forrige uke på 290. Vestover fra Gulfen til kontinentet ligger ratene nå på 172,5, ned 22,5 punkter fra forrige uke.

Antallet ledige VLCC'er i Gulfen de neste 30 dagene er 37, opp fra 26 på samme tidspunkt i forrige uke.

Fallet er mindre i Vest-Afrika hvor det nå sluttes på ws 237,5, ned 10 punkter, til US Gulf.

Det er også noe lavere aktivitet i suezmax-markedet, men ratene har foreløpig holdt seg bedre. Det sluttes på ws 305 fra Vest-Afrika til USA, ned 10 punkter, mens ratene i det indre Middelhav ligger på ws 362,5, ned 12,5 punkter.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere