RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankratene stopper opp

Sist oppdatert:
Etter en liten oppgang fra bunnen ser stortankratene ut til å ha blitt stående stille tross god aktivitet i markedet. Det er frykt for nye fall fremover på grunn av tonnasjeoverhenget
Etter opphenting i ratene på tampen av forrige uke fra bunnivåene under worldscale 60-tallet, har rateoppgangen stoppet opp på denne siden av helgen.

- Fallet i VLCC-ratene ble stanset av en god mengde med aktivitet, men denne aktiviteten var helt klart ikke nok til å få ratene videre opp, skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.

Ifølge meglerhuset så fokuserer befrakterne nå på de 15 siste dagene av juni, og det er godt med ledig tonnasje fremover. Fearnleys teller 59 skip ledige i Gulfen de neste 30 dagene, ned 10 enheter fra uken før.

VLCC-ratene fra den Arabiske Gulf til Østen ligger nå på ws 62,5 til 65, som er 2-5 poeng fra forrige onsdag, men nær uendret siden helgen. Vestover er raten opp 3 poeng til ws 63.

- VLCC-ratene greier ikke å dra seg over ws 65, jeg tror det i det korte bilde skal falle mer, sier en befraktningsmegler til iMarkedet.no.

- Så lenge denne poolen av skip ikke blir absorbert og så lenge det ser ut til at den gjenværende aktiviteten for første del av juni er begrenset, virker det usannsynlig at ratene vil gå redernes favør, skriver Fearnleys.

I suezmax-markedet har forrige ukes raske fall i ratene i stor grad blitt reversert. Ratene Fra Vest-Afrika til USAs østkyst er opp igjen fra ws 110 til ws 150 etter god aktivitet. I det Indre Middelhav har markedet derimot vært tregt og ratene er ned nye 10 poeng til ws 127,5.


Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere