RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tankrederne får stadig billigere lån

Sist oppdatert:
Kvalitetsrederiene innen stortank opplever nå stor pågang fra mer enn villige banker som vil låne dem penger, og det til stadig lavere marginer. Ship Finance kan være neste rederi ut
Ledelsen i Frontline og datterselskapet Ship Finance International indikerte ganske klart i forbindelse med andre kvartalsrapportering at det er aktuelt med en refinansiering av Ship Finances bankgjeld. Ikke rart ettersom bankene nå ser ut til å være mer kåte enn noensinne på å finansiere supertankere, og det til stadig lavere marginer.

Ship Finance har i dag omkring 1 milliard dollar i bankgjeld. Fasiliteten kom på plass rundt juletider i fjor og var på den tiden ansett som lavt priset. Imidlertid ser det ut til at Ship Finance har en del å spare på å kjøre en ny runde med verdens shippingbanker allerede et knapt år etterpå.

Ifølge Marine Money så er verdens største eier av mellomstore råoljetankskip, Teekay nå i ferd med å lukke en bankfasilitet priset til meget lave 70 basispunkter over 3 måneder Libor-rente. Dette får Ship Finance' 125 basispunkter over Libor til å se dyrt ut.

Det er Nordea som har vært ledende tilrettelegger av den nye Teekay-fasiliteten på 500 millioner dollar. Ifølge MarineMoney ble fasiliteten overtegnet med deltagelse fra totalt 16 banker. Det sier noe om interessen for å låne penger til tankrederiene om dagen. Det var forøvrig Nordea og Citibank som organisert fasiliteten til Ship Finance.

Skulle Ship Finance oppnå tilsvarende vilkår så betyr det årlige besparelser på 5,5 millioner dollar i året for det John Fredriksen kontrollerte rederiet.

Kanskje ikke så mye penger for et tankrederi av denne størrelsen, men alle monner drar, spesielt skulle tankmarkedet komme ned fra dagens meget sterke nivåer i løpet av de neste årene. Det vil sannsynligvis få følge av en oppjustering av bankenes risikoberegninger overfor tankrederiene.

En refinansiering av Ship Finance er også en gylden mulighet for Tor Olav Trøim og Fredriksen til å fylle på kassen til fremtidig oppkjøp i tråd med ekspansjonsplanen som foreligger for rederiet.

Fredriksen & Co er imidlertid ikke alene i markedet for øyeblikket, både Frontline-partner OMI og eks-partner Oversea Shipholding Group skal være ute i lånemarkedet på jakt etter billige bankkroner. OMI skal finansiere kjøpet av Athenian Tankers på 585 millioner dollar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere