RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tauverk i riggen

C&C 131 går tilbake til løsningene fra seilskutetiden, og forbedrer seilegenskapene radikalt!

Vanlige seilbåter har mast av aluminium og rigg av stålwire. Men regattabåter har har lenge brukt stålstenger, rods, i stedet for wire for å få en stivere rigg.

Kunstfiber
I «C&C 131» er riggen laget av tauverk. Ikke hamp som i seilskutetiden, tauet er laget av PBO fibre. Dette materialet strekker seg mindre enn stål, og veier bare en brøkdel. I tillegg er aluminiumsmasten byttet med en i kullfiber.

Byttet fra rods til tauverk sparer 30-40 kilo vekt på en trettifem fots båt, og byttes masten til kullfiber er det ytterligere femti kilo å spare.

Raskt opp i fart
Mens en kullfibermast koster raskt 25.000 dollar mer enn en i aluminium, er ROD tau bare 30% dyrere enn rods.

Den lettere riggen gjør at båten kommer mye raskere opp i fart etter et slag, og fiber i riggen kan bli det neste «må ha» for regattaseilerne.

Les mer om PBO og andre nye materialer i Seilas!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere