RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
STÅR TIL DISPOSISJON: Ossama Abdelhady og de andre Uber-sjåførene har tatt en kraftig bit av markedet i New York City.
STÅR TIL DISPOSISJON: Ossama Abdelhady og de andre Uber-sjåførene har tatt en kraftig bit av markedet i New York City. Foto: Roy Kvatningen (Mediehuset Nettavisen)

Taxi-eiere taper millioner på Uber-suksessen

- Jeg kjenner flere som har mistet huset.

NEW YORK (Nettavisen): Hvis du har vært på Manhattan i New York, kan du ikke ha unngått å se at gatene flommer over av gule taxier. Det er 13.600 av dem der, ifølge CNN.

Nå er det imidlertid flere Uber-biler.

Og det svir på pungen for dem som eier gul taxier.

- De gule taxiene har hatt monopol i mange år. Ingen kunne komme inn på markedet med en taxi uten å betale fryktelig mye penger for en medaljong (lisens, red.anm.). På det verste kostet det over en million dollar, forteller Ossama Abdelhady (55) til Nettavisen.

55-åringen kjører for Uber. Han eier bilen sin selv og har ikke betalt en krone for å få være sjåfør på Manhattan. Abdelhady beholder 60-65 prosent av inntekten sin selv, mens Uber får 35-40 prosent, opplyser han.

Dessuten er han ikke ansatt av Uber, men en «partner», noe som medfører at han ikke får sykepenger, forsikring eller pensjon fra selskapet.

Uber kan dermed tilby sine kunder en billigere tjeneste.

- Det er stort sett store firmaer som kjøper medaljongene (taxilisensene), men det er en del enkeltpersoner også. Jeg synes synd på de som kjøpte lisenser for noen år siden, for de har tapt over halvparten av pengene sine fordi prisen har gått ned, opplyser den egyptfødte sjåføren.

Tidligere i år fortalte CNN i en reportasje at taxilisensene tidligere kostet over en million dollar, men at prisen har sunket med så mye som 40 prosent. Nå får man kjøpt lisenser for 730.000 dollar. Og selv det er en meget risikabel investering.

DROSJEKRIG: De velkjente, gule taxiene er ikke lenger alene om å tilby sjåførtjenester på Manhattan. De svarte Uber-bilene tar opp vel så stor plass i disse dager.

Det vil ikke bare ta fryktelig mange år for én taxi å tjene inn mer enn lisensen koster, men dersom Uber fortsetter å vokse, vil kundemassen bli kraftig redusert.

- Jeg kjenner folk som mister husene sine. Prisen på en lisens har gått så kraftig ned, sier Ossama Abdelhady til Nettavisen.

Lisensen er blitt så dyre fordi New York i mange år hadde et tak på antall taxilisenser som ble delt ut.

- Det gjorde at lisensene ble så dyre. Nå får man svi for det, fordi Uber har kommet på markedet, så verdien på en lisens er mye lavere, konkluderer Uber-sjåføren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere