RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tegneserie-guru er død

En av tegneseriens giganter har gått bort, 87 år gammel. I julen kom det meldinger om at Will Eisner hadde gått gjennom flere hjerteoperasjoner, men at disse var vellykket. Mandag kveld døde han.
Sist oppdatert:

Will Eisner representerte på mange måter den amerikanske tegneserieindustrien. Han var i høy grad med å forme den gjennom sitt virke i nesten syv ti-år. Han var med når den amerikanske hefteindustrien ble født, og ikke minst var han med når den moderne tegneseriefortellingen tok form nesten førti år senere. Han ble en av kunstformens store stilskapere og læremestere, ikke bare gjennom sine serier, men også gjennom flere bøker og i sitt virke som lærer og underviser. Hans navn ble også knyttet til en av de gjeveste prisene i den amerikanske seriebransjen, om ikke hele tegneserieverden.

Grensebryteren
Tegneserien som fag opptok Will Eisner gjennom hele karrieren. Det setter han i en særstilling i den amerikanske serieheftetradisjonen. Kanskje var det nettopp dette som gjorde at Eisner hele tiden prøvde å bryte grenser. Allerede i serien The Spirit møter vi den lekende serieskaperen som hele tiden prøver å bryte de grensene som formatet ga han. På sine faste syv ukentlige sider lekte han seg med layout og tema på en måte som samtiden ikke før hadde sett, og det hele iscenesatt med en visuell kraft som tok lærdom fra scenen og ikke minst filmen. Der hans kolleger strevde med å finne et formspråk, mestret allerede Eisner sitt og søkte å utvide det.

I sine siste 30 år konsentrerte Eisner mesteparten av sin produksjon rundt et miljø som sto han nært: mellomkrigstidens Bronx. Oppvokst som han var i den jødiske gettoen i New York hadde han mange fortellinger på lager, mange observasjoner å dele. Kanskje var flyttingen til Florida en forløsning også, for han tok aldri sin egen pensjonstid særlig høytidlig. I stedet fortsatte han sitt virke både som serieskaper, underviser og foredragsholder. Men i sine arbeid vendte han stadig tilbake til sitt kjære New York. Likevel spenner hans senere produksjon vidt, og han har gitt oss både science fiction og hverdagsobservasjoner av dagens samfunn. Hele tiden med et ønske om å bryte de snevre genrerammene som den amerikanske seriebransjen har gitt seg selv.

Nyskaperen
Etter nærmere 20 år på tegneseriens ytterpost, som reklame og undervisningstegner, returnerte Eisner til mediet tidlig på syttitallet. Det var hippiene som gjenoppdaget Eisner, men det var også Eisner som gjenoppdaget mediet. Det endelige beviset på det kom med samlingen A Contract with God i 1978, som Eisner titulerte som en Graphic Novel, og skapte med det et begrep som den dag i dag brukes i USA, og som til Eisners store glede er i ferd med å ta over for begrepet Comic book. Selv kalte han tegneserier for Sequential art, et begrep som han også brukte som tittel på et av sine mest betydelige verk om å lage tegneserier, Comics and Sequential Art.

Høydepunkt
Hans karriere inneholder mange høydepunkter. Etterkrigsperioden med The Spirit representerer den første. Her modnes talentet, og hans kanskje mest vitale og nyskapende arbeid som serieskaper åpenbares. Novellesamlingen A Contract with God er sentral i Eisners produksjon, ikke bare fordi den innleder hans nye karriere, men også fordi det er en sterk skildring som fremdeles oppleves som frisk over 25 år etter at den kom. 20 utgivelser skulle følge denne, flere av dem har klassikerstatus, og mange har kommet på norsk. Fra et bransjesynspunkt er kanskje fortellingen The Dreamer, som delvis er selvbiografisk og som forteller hvordan den amerikanske serieheftetradisjonen ble født, den mest interessante. Hans hittil siste publiserte verk ble Fagin the Jew, der han tar en skikkelse fra Dickens romaner og lar han bli levende. Her er det Will Eisner som jødisk kulturbærer vi møter, i et forsøk på å levendegjøre den skjebnen som mange jøder har møtt opp gjennom historien.

Will Eisner besøkte Norge sist under Raptus-festivalen i 2002, og var festivalens høydepunkt. Det var en glede å møte han den gang, og trist å motta dagens melding. Han fikk leve et langt liv, og fikk utrette mye. Han vil bli husket og æret så lenge mediet eksisterer.

Mer om Will Eisner
Will Eisner
Spirit
En kontrakt med Gud
Storbyen
Liv på en annen planet
Livskraft
Solnedgang i Sunshine City

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere