RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenor prøver nettlykken på ny med A-pressen

Sist oppdatert:
Etter tre års samboerskap med dårlige resultater, står Telenor igjen klar til å satse på Internett med A-pressen. Telenors Erik Nord sier at rubrikkannonse-satsing er et svært aktuelt område.

Alf Hildrum virket lettet på fredagens pressekonferanse etter at de eksisterende eierne, LO og Telenor, hadde ryddet opp etter at finske Sanoma i over ett år signaliserte en exit fra A-pressen.

- Jeg tror alle i A-pressen setter pris på det engasjementet som Telenor Broadcast og fagbevegelsen har vist for å løse denne situasjonen, sa han.

LO og Telenor har i samarbeid med Institusjonen Fritt Ord blitt enige om å overta Sanomas aksjer i A-pressen til 155 kroner per aksje. Finnene har sittet med drøyt 29 prosent. Fritt Ord går inn med 90 millioner kroner som ny eier, mens resten av transaksjonene lånefinansieres.

Aksjene til Sanoma, LO og Telenor Broadcast samles i ett selskap, Fagbevegelsens Investeringsselskap, som etter dette vil eie nesten 88 prosent av aksjene i A-pressen.

Fagbevegelsens Investeringsselskap er dermed eid av Fritt Ord med vel 10 prosent, Telenor Broadcast med ca. 45 prosent og LO sammen med fagforbundene med ca. 45 prosent. Fagbevegelsens Investeringsselskap vil også foreta en emisjon både mot Telenor Broadcast og Institusjonen Fritt Ord.

Styremedlem i A-pressen Erik Nord, som til daglig jobber for Telenor Broadcast, bekreftet etter fredagens pressekonferanse at det var et aktuelt tema å ta A-pressen av børs, men at det ikke var garantert at det ville skje.

- Å ta A-pressen av børs er ikke noe mål i seg selv. Men jeg ser poenget med en så stor eierandel, sa han etter pressekonferansen.

Nord fortalte Propaganda at den videre satsingen på innhold fortsatt er en del av Telenors naturlige kjernevirksomhet.

- Vi har ikke endret strategi siden vi kjøpte oss inn i A-pressen for tre år siden, sa Nord, men innrømmet at alt ikke hadde gått som planlagt.

Blant annet kom det en svært kraftig markedsjustering som innebar en revurdering av endel kollektive satsinger innen nye medier.

Da Telenor gikk inn i A-pressen skapte det diskusjoner rundt distributørens rolle som eier av innhold. Men det skapte også forventninger til at A-pressen ville plukke opp Internett-tråden som medieselskapet slapp i 1997 i de tidligeste webtidene. Alf Hildrum uttalte i oktober 2000 at de to partnerne så nærmere på et samarbeid på lokalinformasjon, som for eksempel Telenors Ditt Distrikt.

Tre år senere er lite konkret kommet ut av samarbeidet. Telenor har vært en nyttig eier, men noe innhold av spesielt verdi har de ikke klart å skape sammen.

- Vi stoppet endel prosjekter underveis, men nå skal vi se på nye nettsatsinger med A-pressen, sier Nord uten å konkretisere hva de vil være.

De siste årene har Telenor hjulpet A-pressen på IT-siden - for eksempel med gunstige PC-ordninger og Internett-avtaler - men nå kan A-pressen sannsynligvis forvente mer konkrete prosjekter som kan styrke innholdssiden og lede til inntektsbærende forretningsvirksomhet på nettet.

Etter det Propaganda erfarer vurderer Telenor på generell basis å ta opp igjen tråden og satse med fornyet kraft og ressurser på innhold innen digitale medier.

- Det kan blant annet vært fornuftig for oss å se på den lokale rubrikksatsingen Zett.no. I det hele tatt er det mer fornuftig å satse på Internett nå, ikke minst når man ser på den økte inntjeningen blant Internett-aktørene, sa Nord.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere