RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenors russiske vekstmaskin holdt marginen

Sist oppdatert:
Russlands nest største mobilselskap Vimpel Communications fortsetter å vise sterk vekst og fikk opp igjen marginen igjen etter et noe svakt fjerde kvartal. Måltallene viser imidlertid at ekspansjonen nå er i mer marginale områder
VimpelCom ser fortsatt ut til å være upåvirket av kampen mellom selskapets hovedaksjonærer Alfa Group og Telenor.

Russlands nest største mobilselskap klart i første kvartal få opp igjen driftsmarginen etter et fall i fjerde kvartal i fjor på stor kampanjeaktivitet. Nye kunder fortsatte også å strømme til selskapet som økte kundebasen med nesten 4,2 millioner abonnenter til 30,75 millioner.

Selskapet fikk et resultat før skatt på 109,7 millioner dollar, opp fra 83,7 millioner i fjerde kvartal. Driftsinntektene økte fra 635,6 millioner dollar til 640,6 millioner.

Samtidig økte driftsmarginen før avskrivninger endte på 47,8 prosent, opp fra 44,8 prosent i fjerde kvartal, og dermed på nivå med snittet for 2004.

Driftsresultatet ble på økte fra 171,9 millioner i fjerde kvartal til 186,1 millioner i første kvartal. I første kvartal i fjor viste driften et overskudd på 133,9 millioner dollar etter inntekter på 403,5 millioner.

Vimpelcom fortsetter å slite med fallende inntekter pr, kunde på månedsbasis (ARPU) som følge av ekspansjon i regionale områder hvor bruken er lavere. ARPU falt fra 9,1 dollar i fjerde kvartal til 7,3 i første kvartal. Ringetid på månedsbasis falt samtidig fra 97,3 minutter til 86,9 minutter i første kvartal. Kostnaden for å skaffe en ny kunde (SAC) steg med 2 dollar til 14,3 dollar.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere