RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Test: Ekte kjøreglede

Førerplassen er ikke alt denne båten kan by på, men den setter deg jammen i riktig stemning.

Silver lager båter i såkalt Alufibre, som kort fortalt betyr at man lager innerliner i glassfiber, mens skrogkonstruksjonen er i aluminium. Silver Condor 730 er den største båten i programmet, og har en meget spesiell innredningsløsning.

Silver Condor 730 får full pott på noen områder, og scorer mindre bra på andre. Slik blir det ofte med nisjeprodukter. Men du får hva Silver lover.

Tøft design
Fra utsiden ser Silver Condor 730 tøff ut. Et preg vi ikke får satt helt på prøve i den smule sjøen, men tyngden den pløyer gjennom ulike typer hekksjø med, skaper forhåpninger om at også krapp metersjø skal få bryne seg på Silver-skroget.

Flere båtnyheter finner du på Kastloss.no.

Selv under harde svingmanøvrer sitter skroget som støpt, helt til Verado-kreftene overmanner propellen og kavitasjonen er et faktum.

Stødig og stillegående
Vi avbryter svingmanøvrene, gir full gass, og trimmer motoren maksimalt ut. Roen om bord skyldes ikke bare en stillegående motor, men også det faktum at passasjerene sitter ganske stødig i den spesielle cockpitløsningen.

Den umiddelbare følelsen før vi trekker ned i cruisefart på 35 knop, er at skroget sannsynligvis tåler godt over 300 hk.

Silver Condor 730 har en førerplass klippet rett ut av rene fartsbåter, og ikke så rent lite inspirert av ulike sportsbilsgenerasjoner. Det er nemlig sjelden en styreposisjon i en standardbåt er til de grader bygd rundt føreren.

Praktisk innredningsløsning
Bak den spesielle konsollen finner du to sportslige sitte/stå-stoler. De er atskilt av en midtkonsoll som gir assosiasjoner til sportslige fremkomstmidler både på vann og på land. Midt på denne finner du den blankpolerte gasspaken til en Mercury Verado.

Alt om båt: Kastloss.no.

Selve innredningsløsningen i Silver Condor 730 er spesiell. På fordekket, der man normalt ville forvente jeeplignende sitteplasser, finner du i stedet en slags solseng. Og under denne gjemmer det seg store, vanntette oppbevaringsrom.

Den svære vindskjermen er flerleddet, og kan klappes ut til sidene for maksimal vindbeskyttelse.

Motor med muskler
Vi skal ikke så langt ut fra havnen før det er på tide å kjenne på kreftene, og som en tunglastet jumbo sender den svære motoren båten i plan.

Ikke lynraskt, men seigt, sterkt og med en overbevisning som tyder på at de seks velvoksne karene om bord ikke tynger den noe særlig.

På den speilblanke vannflaten dundrer Silver Condor 730 av gårde som et høyfartstog. Vi ser snart 45 knop på fartsmåleren, men Silver lover at båten skal være god for 50 knop når man får finjustert motor og propell.

Den turboladete rekkesekseren går silkemykt, og virker stillegående langt opp i turtallsregisteret.

Silver har tatt en sjanse med sin Condor 730. Dette er ikke noen A4-båt som skal passe alle; her er det lagt vekt på fart, førerplass og en cockpitløsning med sitteplass til mange.

Legg på en design som til forveksling får deg til å se ut som en marinejeger i sivil, så skjønner du at dette er en båt for de lett ekstroverte, kjøreglade båtbrukerne. Men det er jo ikke alle som passer i en snill daycruiser heller. Heldigvis.

Fordeler og ulemper
Båten får pluss for robust skrogkonstruksjon, mange sitteplasser i cockpit, og en herlig førerposisjon.

Condor 730 har imidlertid mangelfull beskyttelse mot vær og vind, og ingen sitteplasser forut

Pris m. Mercury Verado 300 hk, fra: 675 648 kroner

Nye artikler om båt hver dag: Sjekk Kastloss.no.

Mer om båt finner du i Nettavisens båtmagasin.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere