RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tøffere arbeidsmarked gir utdanningsboom

Sist oppdatert:
Antallet søkere til kveldskurs i salg og markedsføring har eksplodert denne høsten. Markedssjef Cecilie Lyse Hørthe (bildet) ved NæringsAkademiet mener et hardt arbeidsmarked har skylden.

Sammenlignet med i fjor har 25 prosent flere søkt seg inn på kveldskurs i salg og markedsføring ved NæringsAkademiet. Økningen for kveldskurs innen økonomi/regnskap og ledelse har økt med henholdsvis 50 og 55 prosent. Totalt har 784 studenter meldt seg på kurs hos NæringsAkademiet denne høsten.

- Et hardt arbeidsmarked stiller tøffe krav både til de som vil beholde arbeidsplassen sin og de som vil skifte jobb. Stadig flere ser det derfor nødvendig å lære seg ledelse, salg, økonomi og markedsføring på kveldstid, sier Hørthe.

De siste par årene har næringslivet vært tilbakeholdent med å investere i kompetanseheving, mener Hørthe. Bakgrunnen er at bedriftene forsøker å holde tritt med budsjettene.

– Årsakssammenhengen er sannsynligvis flerdelt, men markedsdrevet. I hovedsak begrunnes trenden i arbeidstakerens egen utfordring om å styrke sin interne posisjon, så vel som for nye framtidige jobbmuligheter i andre bedrifter. Dagens harde arbeidsmarked og det økende karrierepresset, har dessuten ført til at den enkelte arbeidstaker i større grad har tatt skjeen i egen hånd og finansierer videreutdanningen på fritiden sin. Mange forventer heller ikke lenger at arbeidsplassen tar det fulle ansvaret for den individuelle kompetansehevingen, sier Hørthe.

Tor Olav Johnsen, markedskonsulent i Manpower, ser den samme tendensen.

– Vi registrerer spesielt en økning av forespørsler fra næringslivet etter kandidater med bakgrunn innen salg, enten det dreier seg om lett salgsarbeid eller resultatsalg. Det er i dag ofte ikke nok med gode bransjekunnskaper for sikre seg en ny jobb, for man må ofte ha tilleggsutdannelse og resultater fra salgsorienterte stillinger, sier Johnsen.

Men det er ikke sikkert mer utdannelse nødvendigvis gir bedre sjanser for ny jobb. En undersøkelse gjennomført av karrièremagasinet Kaleidoskopet avdekker at det ikke nødvendigvis er noen fordel å ha den lengste utdannelsen når kampen om drømmejobbene skal avgjøres.

54 prosent av de spurte bedriftene ser for eksempel ikke mastergrad som noen ubetinget fordel når de plukker ut søkere til nye jobber. I tillegg sitter flere bedrifter på gjerdet og venter på hva konkurrenter og tilsvarende bransjer vil gjøre med sin rekruttering i tiden som kommer, skriver Ukeavisen Ledelse.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere