RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ting tar tid i LNG

Sist oppdatert:
Å konkludere avtaler rundt skipning av flytende naturgass er kjent for utstrakt bruk av "TTT"-begrepet, ting tar tid, og det gjelder spesielt for Golars Italia-prosjekt. Fortsatt er ingen avklaring på plass
John Fredriksens Golar LNG har siden i fjor høst ventet på at den italienske regjeringen skal gi det endelig klarsignalet for en flytende terminal for mottak av LNG utenfor havnebyen Livorno. En rekke datoer har blitt satt for det endelig møtet i den godkjennende komiteen, men fortsatte r det ikke avholdt.

I dag får iMarkedet opplyst at ting fortsatt er i løse luften, selv om myndighetene uttaler at det er ingen ting som taler mot en godkjennelse. Det er kun det avgjørende møtet som fortsetter å være like uhåndgripelig som tåke.

Når det gjelder det store anbudet fra olje- og gassgiganten ExxonMobil så ser det til at TTT-begrepet også er gjeldene.

En kilde kjent med prosessen opplyser til iMarkedet at prosessen med å utarbeide listen over rederiene som går videre til den kommersielle runden er forsinket. Ifølge den opprinnelige planen skulle kortlisten for det kommersielle budet vært klar i begynnelsen av mars, men ifølge iMarkedets kilde er det sannsynligvis ikke på plass for tidligst i midten av april.

ExxonMobil skal nå gjennomføre samtaler med rederiene som deltok i det tekniske anbudet, før de avgjør hvem som er med videre.

Anbudet omfatter åtte konvensjonelle LNG-skip på omkring 140.000-145.000 kubikkmeter, som skal leveres i perioden 2004 til 2007. Golar er sammen med grekeren John Angelicoussis ansett som en av de fremste grupperingene til å kunne få de tidligste skipene, siden de er alene om å ta leveranser av ledige LNG-skip i år og neste år.

Skipene skal brukes til å frakte LNG fra det enorme gassprosjektet i Qatar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere